Hei!
Jos ymmärsin oikein, olisit hankkimassa aurinkoarattia.
Puhtaasta aurinkoaratista minulla ei ole kokemusta mutta aurinkoaratti-palmuaratti hybridin kanssa ehdin elämään 19,5 vuotta eli sen verran löytyy kokemustietoa; tietenkin olen noista paljon lukenutkin.
Yleensä aratinga-suvun linnut ovat suvaitsevaisia muita lajeja kohtaan joten yhteiselo neitokakadujen kanssa ei liene ongelma.
Yleensäkin nämä ovat mukavia, älykkäitä ja suhteellisen lempeitä lintuja.
Suuri haittapuoli niissä on ääni.
Äänenkäyttö on niiden täysin luonnollinen tapa eikä sitä pysty paljoakaan kouluttamaan pois. Sen verran meillä on opittu että häkki avautuu vain kunnollaan hiljaa ja herkkuja tulee hiljaisuudesta tai kauniista äänistä, karjumalla niitä ei saa.
Nämä aratit ovat äänessä tunteja päivässä, pystyvät huutamaan jopa nokka täynnä ruokaa.
2015 minulle tuli tuon hybridin kaveriksi aikuinen palmuaratti ja meteli ei mennyt 1+1=2 vaan se moninkertaistui. Puhelimen desibelimittarilla olen mitannut palmuaratilta 96dB. Mikä ei sinänsä yllä suurten lintujen lukuihin, mutta näillä se mökä kestää useita tunteja kerrallaan.
Sitten, verrattuna neitokakaduun, näillä on suuri, voimakas nokka. Eli jykeviä puuleluja pitää olla tarjolla. Ruokavalio on erilainen ja aratit saattavat saada neitokakadujen pölystä oireita, eli ilmanpuhdista kannattaa hankkia ehdottomasti jos sellaista ei ole.
Häkkiin suosittelen nukkumista varten puista hyllyä, useat näistä nukkuvat esim. selällään. Ulkomaisissa kuvissa näkyy kangastelttoja, niitä en suosittele, koska kangas materiaalina voi olla hyvinkin vaarallinen.
Aratti tarvitsee tosiaan lajitoverin. Mulla asui tuo hybridi neitokakadujen kanssa 2002-2013 eivätkä ne koskaan tulleet niin hyviksi kavereiksi, että olisivat toisiaan rapsutelleet. Yhteisiä projekteja oli kyllä kirjahyllyssä jne. missä sopuisasti tuhosivat tavaroita.
Viherarattien eli aratingojen ruokavalio on erilainen kuin neitokakadujen, mistä syystä erilliset häkit olisi hyvä olla.
Toinen syy on ihan turvallisuustekijä, eli jos aratti jostain syystä kävisi neitsikat kimppuun, se olisi neitsikalle vaarallista.
Mitä suurempi häkki, sen parempi. Meillä on n. 1m2 neliön häkki ja voisi olla tuplat jos vaan mahtuisi.
Muista suomeksi arateikai käännetyiatä lajeista en oikein osaa kertoa kuin näistä aratingoista ja suomuarateista eli pyrrhurista.
Nämä pienemmät ovatkin sitten hyvin paljon haastavampia, vaikka ovatkin pieniä ja suhteessa aika pieniäänisiä.
Kaverin hankkimisesta sen verran, että minulla on ollut sekä käainkasvatettuja lintuja (moniongelmaisia) eläinkaupasta tulleita (eivät ole kesyyntyneet, vaikka ovat täällä asuneet jo kohta 11 vuotta) ja yksi nuorena tullut emojen hoitama -nämä kaikki siis suomuaratteja. Aurinkoaratti-hybridi oli löytölintu ja kaveriksi tullut palmuaratti lintukasvattajan ”poisto”.
Riippuen toki lintusi iästä, suosittelisin hankkimaan kaverin suoraan kasvattajalta, mieluummin ei käsinruokittuna.
Itse kävin hakemassa Hollannista kakai lintua lentokoneella ja koko reissun hinnaksi tuli suurin piirtein se, mitä palmuaratista Suomessa pyydetään.
Kahden ”tukkulinnun” kanssa 11 v eläneenä voin sanoa, että haluan tulevaisuudessa ehdottomasti itse nähdä paikan mistä lintu tulee jne.
Jos asut lähellä Helsinkiä, meille saa tulla kuuntelemaan ääniä, jos ehdit, ennen ostopäätöksen tekemistä.
Videoita meidän harakoista löytyy fb:stä nimellä arattijengi. Sitä kautta voi myös kysellä lisää.