Tervetuloa, Vieras
Käyttäjätunnus: Salasana: Muista minut
  • Sivu:
  • 1
  • 2

AIHE:

Arattia hankkimassa 2 vuotta 10 kuukautta sitten #1601

• Alina
  • Alina hahmo Kirjoittaja
  • Poissa
  • New Member
  • New Member
  • Neitsikat Sid& Nancy, aurinkoaratit Elvis & Cilla
  • Vastaanotettu kiitos 0
Olen aika aloitteleva lintuharrastaja. 25 v sitten oli undulaatteja ja nyt innostuin uudestaan ja hankin kaksi neitokakadua jotka ovat hyvin reippaan ja tyytyväisen oloisia, luottivat heti ihmisiin mutta viihtyvät myös keskenään. Hankin linnut ei-kantasuomalaiselta nuorelta pariskunnalta ja näillä ei ollut mitään dokumentteja

Nyt haluaisin aratin, tarjolla on munkkiarattipariskuntia ja yksi aurinkoarattipoika. Ymmärsin että näillä siis pitäisi olla paperit, mutta myyjät eivät anna oikein suoraa vastausta kun kysyn. Toinen myyjä ei siis ole suomalainen ja siinä on kieliongelma, mutta tämä kantasuomalainenkaan ei oikein anna vastausta. Onko nyt niin että näissä lajeissa ei oikein noudateta tätä ja onko näitä vaan niin vaikea saada että pitää ottaa riski. Entisenä koirankasvattajana vähän hirvittää. Antakaa nyt neuvoja uudelle harrastajalle.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Arattia hankkimassa 2 vuotta 10 kuukautta sitten #1602

• Lintunen
  • Lintunen hahmo
  • Poissa
  • Administrator
  • Administrator
  • Vastaanotettu kiitos 47
Kyllä, kaikki arattilajit ovat CITES-liitteisiin kuuluvia, sillä CITES:iin kuulumattomia papukaijalajeja ovat vain neitokakadu, undulaatti, kauluskaija ja ruusukaijanen. Munkkiaratti ja aurinkoaratti ovat molemmat CITES II/B-liitteen lajeja, jotka vaativat kaupankäynnin tilanteessa vähintään alkuperätodistukset, joissa käy ilmi yksilöiden alkuperä. DNA-testin todistus, terveystodistus, maahantuontitodistus jne. eivät riitä sellaisenaan, vaikka usein puhutaan hieman epäselvästi ja vajaasti vain "papereista."

Valitettavasti paperittomien eli täten laittomien CITES-lajeihin kuuluvien lintujen myynti ei ole harvinaista, mutta tämä johtuu yleensä sekä myyjän että ostajan tietämättömyydestä. On kuitenkin myyjiä, jotka myyvät paperittomia lintuja tarkoituksella ja luottaen ostajan sinisilmäisyyteen. On ollut tapauksia, joissa muiden paperien runsaudella peitellään sen ainoan oleellisen eli alkuperätodistuksen puutetta.

Lisätietoa kannattaa kysyä Suomen ympäristökeskuksesta, sillä joskus laillista alkuperää olevan linnun paperit ovat vain hukkuneet jolloin linnun alkuperä voidaan jäljittää esim. renkaan tunnuksen avulla ja linnulle voidaan saada kasvattajalta uusi alkuperätodistus. Käytännössä paperittomien (vailla alkuperätodistusta olevien) CITES-lajien ostamista ei voi suositella: tällöin tukee omalla osallaan suorilta laitonta lintukauppaa. :( Itse tekisin Suomen ympäristökeskukselle myös ilmoituksen CITES-lajeihin kuuluvista yksilöistä, jotka ovat varmuudella myynnissä ilman tarvittavia papereita (eli alkuperätodistus CITES II/B-lajeilla ja lisänä EU-todistus CITES I/A-liitteen lajeilla).

Sanoisin, että hyvää lintua hankkiessa ei kannata kiirehtiä! Odottelun ajan voi käyttää opiskelemalla lisää ja lisää, se ei mene koskaan hukkaan! Linnut ovat kuitenkin niin pitkäikäisiä (kymmeniä vuosia nuo pienimmätkin elävät) että hyvää kannattaa odottaa. Nykyään EU:n sisällä lintujen tuominen on melko helppoa, kunhan lintu on laillinen ja sillä on riittävät paperit sekä tunnistemerkintä. Kannattaa siis yrittää suunnata katse myös ulkomaille, jossa kasvattajia riittää enemmän! Yritän kutsua tähän ketjuun vastaamaan tuttujani, jotka ovat onnistuneesti hakeneet lintuja ulkomailta ja kysyä heiltä suosituksia luotettavista kasvattajista.

PS: Kirjoitit että haluat aratin, mutta haluaisin kuitenkin muistuttaa, että nykysuositusten puitteissa suositellaan lajitoverin seuraa kaikille linnuille, kokoon ja kesyyteen katsomatta. :) Tietenkin voi hankkia ensin vain yhden, mutta pitkäaikainen suunnitelma kannattaa pitää vähintään kahdessa linnussa, joista on toisilleen seuraa.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Alina

Viimeksi muokattu: : Lintunen.

Arattia hankkimassa 2 vuotta 10 kuukautta sitten #1605

• Alina
  • Poissa
  • New Member
  • New Member
  • Vastaanotettu kiitos 0
Kiitos! Sain riittävät tiedot ja nyt kävi niinkin että tämä kantasuomalainen henkilö vastasi että paperit on ok. Ilmanmuuta lajitoveri täytyy löytää mahdollisimman pian. Minulla on aina ollut koiria ja hevosia ja sydäntä repii jos laumaeläimiä pidetään yksin.

Arattia hankkimassa 2 vuotta 10 kuukautta sitten #1606

• Sannita
  • Sannita hahmo
  • Poissa
  • New Member
  • New Member
  • Vastaanotettu kiitos 0
Hei!
Jos ymmärsin oikein, olisit hankkimassa aurinkoarattia.
Puhtaasta aurinkoaratista minulla ei ole kokemusta mutta aurinkoaratti-palmuaratti hybridin kanssa ehdin elämään 19,5 vuotta eli sen verran löytyy kokemustietoa; tietenkin olen noista paljon lukenutkin.

Yleensä aratinga-suvun linnut ovat suvaitsevaisia muita lajeja kohtaan joten yhteiselo neitokakadujen kanssa ei liene ongelma.
Yleensäkin nämä ovat mukavia, älykkäitä ja suhteellisen lempeitä lintuja.
Suuri haittapuoli niissä on ääni.
Äänenkäyttö on niiden täysin luonnollinen tapa eikä sitä pysty paljoakaan kouluttamaan pois. Sen verran meillä on opittu että häkki avautuu vain kunnollaan hiljaa ja herkkuja tulee hiljaisuudesta tai kauniista äänistä, karjumalla niitä ei saa.
Nämä aratit ovat äänessä tunteja päivässä, pystyvät huutamaan jopa nokka täynnä ruokaa.
2015 minulle tuli tuon hybridin kaveriksi aikuinen palmuaratti ja meteli ei mennyt 1+1=2 vaan se moninkertaistui. Puhelimen desibelimittarilla olen mitannut palmuaratilta 96dB. Mikä ei sinänsä yllä suurten lintujen lukuihin, mutta näillä se mökä kestää useita tunteja kerrallaan.
Sitten, verrattuna neitokakaduun, näillä on suuri, voimakas nokka. Eli jykeviä puuleluja pitää olla tarjolla. Ruokavalio on erilainen ja aratit saattavat saada neitokakadujen pölystä oireita, eli ilmanpuhdista kannattaa hankkia ehdottomasti jos sellaista ei ole.
Häkkiin suosittelen nukkumista varten puista hyllyä, useat näistä nukkuvat esim. selällään. Ulkomaisissa kuvissa näkyy kangastelttoja, niitä en suosittele, koska kangas materiaalina voi olla hyvinkin vaarallinen.
Aratti tarvitsee tosiaan lajitoverin. Mulla asui tuo hybridi neitokakadujen kanssa 2002-2013 eivätkä ne koskaan tulleet niin hyviksi kavereiksi, että olisivat toisiaan rapsutelleet. Yhteisiä projekteja oli kyllä kirjahyllyssä jne. missä sopuisasti tuhosivat tavaroita.
Viherarattien eli aratingojen ruokavalio on erilainen kuin neitokakadujen, mistä syystä erilliset häkit olisi hyvä olla.
Toinen syy on ihan turvallisuustekijä, eli jos aratti jostain syystä kävisi neitsikat kimppuun, se olisi neitsikalle vaarallista.
Mitä suurempi häkki, sen parempi. Meillä on n. 1m2 neliön häkki ja voisi olla tuplat jos vaan mahtuisi.

Muista suomeksi arateikai käännetyiatä lajeista en oikein osaa kertoa kuin näistä aratingoista ja suomuarateista eli pyrrhurista.
Nämä pienemmät ovatkin sitten hyvin paljon haastavampia, vaikka ovatkin pieniä ja suhteessa aika pieniäänisiä.
Kaverin hankkimisesta sen verran, että minulla on ollut sekä käainkasvatettuja lintuja (moniongelmaisia) eläinkaupasta tulleita (eivät ole kesyyntyneet, vaikka ovat täällä asuneet jo kohta 11 vuotta) ja yksi nuorena tullut emojen hoitama -nämä kaikki siis suomuaratteja. Aurinkoaratti-hybridi oli löytölintu ja kaveriksi tullut palmuaratti lintukasvattajan ”poisto”.
Riippuen toki lintusi iästä, suosittelisin hankkimaan kaverin suoraan kasvattajalta, mieluummin ei käsinruokittuna.
Itse kävin hakemassa Hollannista kakai lintua lentokoneella ja koko reissun hinnaksi tuli suurin piirtein se, mitä palmuaratista Suomessa pyydetään.
Kahden ”tukkulinnun” kanssa 11 v eläneenä voin sanoa, että haluan tulevaisuudessa ehdottomasti itse nähdä paikan mistä lintu tulee jne.
Jos asut lähellä Helsinkiä, meille saa tulla kuuntelemaan ääniä, jos ehdit, ennen ostopäätöksen tekemistä.
Videoita meidän harakoista löytyy fb:stä nimellä arattijengi. Sitä kautta voi myös kysellä lisää.

Arattia hankkimassa 2 vuotta 9 kuukautta sitten #1607

• Alina
  • Poissa
  • New Member
  • New Member
  • Vastaanotettu kiitos 0
Kiitos pitkästä viestistä! Ääniasia on semmoinen että meillä on kolme koiraa joista kaksi mäyräkoiraa ja yksi terrieri ja ne haukkuvat kaikkea ja varsinkin mäyräkoirilla on kova ääni. Asumme isossa omakotitalossa ja tänne mahtuu lisää ääntä. Jos oikein pahaksi äityy niin voin jopa järjestää niille oman huoneen, nyt ovat olohuoneessa missä teen myös töitä. Koirat eivät ole paikalla kun linnut ovat vapaana, koska ovat hyvin riistaviettisiä koiria. Mä hankin jo kaksiosaisen häkin jonka leveys yhteensä on 160 cm ja korkeus 140. Eli ovat vierekkäin mutta verkko välissä. Ja ilmanputsari on. Mä luulen et tää myyjä on semmonen joka maahantuo ja myy, mutta kyseessä ei ole ei ole eläinkauppa eikä ne lintumäärät ole kovin isoja. Ikinä en ostais koiraa näin joten vähän hirvittää. Mä olen ymmärtänyt et ulkomailla on käsinruokinta vielä aika tavallista ja olen ehkä mielessäni varautunut siihen että näin on. Ennen koronaa olisin lähtenyt itse hakemaan mut nyt tuntuu et on aika hankalaa lentomatkustaminen. Mä kerton sit kuulumisia ens viikon lopulta kun tiedän enemmän. Ps oon jo sun seuraaja facessa :-)

Viimeksi muokattu: : Alina. Syy: Epäselviä ilmaisuja korjasin

Arattia hankkimassa 2 vuotta 9 kuukautta sitten #1608

• Lintunen
  • Lintunen hahmo
  • Poissa
  • Administrator
  • Administrator
Muistutan vielä, että varmista että saat nimenomaan linnun alkuperätodistuksen samalla kuin saat linnun! Suomessa on nimittäin ainakin yksi ihminen, jolla on lintujen maahantuontia yksityishenkilönä, mutta jättää silti jostain syystä antamatta alkuperätodistuksen mukaan. En tietenkään osaa sanoa, onko kyseessä sama henkilö, eikä sillä ole väliäkään, sillä ohjeet pätevät kaikkiin. Huomioi siis seuraavat erityistarkkana:

- Saat alkuperätodistuksen heti samalla tai ennen kuin maksat linnun. Älä suostu että saat alkuperätodistuksen myöhemmin postissa: usein tällaisessa tapauksessa alkuperätodistus jää saamatta. Sovi siis myyjän kanssa ennalta, että alkuperätodistuksen on oltava paikalla kaupanteossa, ettei tätä tarvisi selvitellä sitten kun lintu on jo matkahäkissä mutta "paperit jossain kaapin perällä." Kiireen tuntu (lintu jo matkahäkissä) ja painostus ("kyllä minä paperit lähetän myöhemmin") saa ostajan lähtemään linnun kanssa ilman alkuperätodistusta ja luottamaan myyjän lähettävän paperit perästä.

- Varmista, että saat todellakin alkuperätodistuksen: siinä on mainittu ainakin linnun laji, yksilöivä renkaan/sirun tunnus, kasvattaja ja linnun vanhemmat. (Lisätietoa täältä: www.ymparisto.fi/fi-fi/asiointi_luvat_ja...euraavat%20tiedot%3A) Alkuperätodistukseksi EI kelpaa esim. maahantuontitodistus, tukkutodistus jossa on lueteltuna kaikki samalla kertaa tuodut linnut, DNA-testi tai lääkärin terveystodistus. Alkuperätodistus on ikäänkuin linnun syntymätodistus, ja vaikka se onkin aika vapaamuotoinen, on siinä silti oltava tarvittavat tiedot.

- Varmista, että linnulla on umpirengas tai siru, ilman näitä maahantuonti on laiton.

- Varmista, että linnun alkuperätodistuksen/syntymätodistuksen (ja muidenkin asiakirjojen, jos niitä saat) linnun rengastunnus ja linnulla olevan renkaan tunnus täsmäävät! Lintuja on välillä myyty väärin paperein, eli saman lajisen paperilla mutta kun on tarkkailtu paperia ja itse linnun rengasta, ovat rengastunnukset olleet täysin erit. Tällöin lintua ja alkuperätodistusta ei tietenkään voi yhdistää toisiinsa, jolloin lintu on käytännössä paperiton.

Arattia hankkimassa 2 vuotta 9 kuukautta sitten #1609

• Alina
  • Poissa
  • New Member
  • New Member
  • Vastaanotettu kiitos 0
Kiitos neuvoista, mulla on hiukan epäilevä olo mutta katsotaan… sanon tosiaan että alkuperätodistuksen pitää olla mukana. Mä mietin että onko siitä tunnistuksesta siis joku todistus, eli että joku on sen tehnyt.

Arattia hankkimassa 2 vuotta 9 kuukautta sitten #1610

• Lintunen
  • Lintunen hahmo
  • Poissa
  • Administrator
  • Administrator
Mitä tarkoitat tunnistuksen todistuksella?

Maahantuodulla linnulla tulisi aina olla umpirengas tai siru, ja umpirenkaassa näkee ihan silmin tunnuksen (eli kirjain- ja numerosarjan), jonka pitäisi täsmätä täysin alkuperätodistuksessa mainittuun renkaan tunnukseen. Sirun kanssa asia on kinkkisempi tietenkin, jos paikan päällä ei ole sirulukijaa jolla todentaa asia. Papukaijoilla on kuitenkin nykyään yhä melko harvoin siru, vaan umpirengas on paljon yleisempi tunnistetapa edelleen.

Arattia hankkimassa 2 vuotta 9 kuukautta sitten #1611

• Alina
  • Poissa
  • New Member
  • New Member
  • Vastaanotettu kiitos 0
Juu, tämä selvisi jo, että on rengas. Mun sekaannus johtui siitä et hevosilla on passissa merkintä siitä että on laitettu siru. Jotenkin kuvittelin että nykyään sirutetaan enemmässä määrin myös lintuja.

Arattia hankkimassa 2 vuotta 9 kuukautta sitten #1613

• Alina
  • Poissa
  • New Member
  • New Member
  • Vastaanotettu kiitos 0
Noniin, minulla on lintu, linnulla on rengas ja on kaksi paperia joista toinen on omistajaselvitys tuontia varten ja toinen on eläinlääkäritodistus johon on käsin lisätty CITES nro. Paperissa on myös renkaan numero jota en ole vielä tarkistanut. En oikein ymmärrä miksi tätä alkuperätodistusta ei ole jos kerran on rengas ja tuontitodistus. Ts. mitä sen panttaaminen hyödyttää vai onko kyse jostain ”tuontiluvasta”?Ärsyttävää. Mistään ei käy ilmi kasvattajaa eikä linnun vanhempia. Vois kuvitella että jos eläinlääkäriasema tarkastaa niin johonkinhan noiden numeroiden pitää perustua, eli olettaisin että se alkuperätodistus on olemassa ja jostain tuo käsin kirjoitettu numero myös on peräisin, ellei ole hatusta vedetty.

Arattia hankkimassa 2 vuotta 9 kuukautta sitten #1614

• Alina
  • Poissa
  • New Member
  • New Member
  • Vastaanotettu kiitos 0
Noniin, minulla on lintu, linnulla on rengas ja on kaksi paperia joista toinen on omistajaselvitys tuontia varten ja toinen on eläinlääkäritodistus johon on käsin lisätty CITES nro. Paperissa on myös renkaan numero jota en ole vielä tarkistanut. En oikein ymmärrä miksi tätä alkuperätodistusta ei ole jos kerran on rengas ja tuontitodistus. Ts. mitä sen panttaaminen hyödyttää vai onko kyse jostain ”tuontiluvasta”?Ärsyttävää. Mistään ei käy ilmi kasvattajaa eikä linnun vanhempia. Vois kuvitella että jos eläinlääkäriasema tarkastaa niin johonkinhan noiden numeroiden pitää perustua, eli olettaisin että se alkuperätodistus on olemassa ja jostain tuo käsin kirjoitettu numero myös on peräisin, ellei ole hatusta vedetty.

Arattia hankkimassa 2 vuotta 9 kuukautta sitten #1615

• Lintunen
  • Lintunen hahmo
  • Poissa
  • Administrator
  • Administrator
Kääk, kerkesitkö siis jo ostaa linnun, jolla ei ole alkuperätodistusta? :( Sinuna ottaisin yhteyttä Suomen ympäristökeskukseen Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen., jos sinulle on tarkoituksella tällainen alkuperätodistusta vailla oleva lintu myyty tai sellaista kaupiteltu. Kuten aiemmin mainitsin, Suomessa on ainakin yksi myyjä, joka tarkoituksella panttaa alkuperätodistuksia.

Valitettavasti paperittomien eli täten laittomien CITES-lajeihin kuuluvien lintujen myynti ei ole harvinaista, mutta tämä johtuu yleensä sekä myyjän että ostajan tietämättömyydestä. On kuitenkin myyjiä, jotka myyvät paperittomia lintuja tarkoituksella ja luottaen ostajan sinisilmäisyyteen. On ollut tapauksia, joissa muiden paperien runsaudella peitellään sen ainoan oleellisen eli alkuperätodistuksen puutetta.

Valitettavasti tällaisten myyjien motiiveista ei ole tietoa, koska kuten sanoit, samalla vaivallahan muiden paperien ohella tulisi linnun mukana kulkeutua myös alkuperätodistus. Alkuperätodistus ei ole hankala asiakirja saada, jos lintu on laillista alkuperää! Tämä herättääkin kysymyksiä myyjän motiiveista, joita en ole itse pystynyt keksimään.

Tällaisten myyjien toiminta voi jatkua, koska ostajat ovat vastahakoisia ilmoittamaan myyjistä Suomen ympäristökeskukseen: ovathan ostajat itsekin tehneet väärin ja ostaneet linnun vailla alkuperätodistusta, joten asiasta ilmoittamisen yhteydessä on usein pakko myös tunnustaa itse möhlineensä. Tällöin paljon ilmoituksia jääkin tekemättä, ja epärehellisten myyjien toiminta voi jatkua. (Tämän takia kehoittaisin itse olemaan tarkkana ennen kuin kauppoja tehdään, jolloin myyjästä voisi tehdä ilmoituksen ennen kuin on itse ostanut linnun.)

Eräässä tapauksessa kävi myös ilmi, että tuontitodistuksen rengasnumero (luettelossa lintuja jossa oli yksi saman lajinen kuin tämä myyty) ei täsmännyt linnulla olleeseen renkaaseen, jolloin tuontitodistus on täyttä roskaa sen linnun kohdalla.

Arattia hankkimassa 2 vuotta 9 kuukautta sitten #1617

• Alina
  • Poissa
  • New Member
  • New Member
  • Vastaanotettu kiitos 0
Mä varmistin etukäteen että onhan linnulla paperit ja onhan nimenomaan tämä alkuperätodistus. Hän vastasi: ”Umpirengas, eläinlääk
todistus, citesno ja kasvattajan alkuperä”

Näissä papereissa lukee kyllä alkuperä eli nimetty lemmikkieläintukku Portugalissa, mutta siinä paperissa on vain lista linnuista mitkä lähetetään Suomeen myyjälle, niiden rengasnumeroita ei tässä paperissa ole eikä muitakaan tietoja. Tukun nettisivut kyllä löytyy. El. lääkärin todistuksesss on rengasnumerot ja myöhemmin käsin lisätty CITES tunnus. Ostohetkellä vilkaisin paperit ja katoin et alkuperän tiedot on mutta sitten myöhemmin tajusin että siinä ei ole yksilöity mistä eläimestä on kyse. Kyllä mä voin olla yhteydessä sinne ympäristökeskukseen koska ei kai ostaja voi tietää minkä näköinen paperi on kyseessä kun siinä kuitenkin lukee sen tukun tiedot. Minusta myyjä vaikutti siltä että näin hän on aina toiminut ikäänkuin ei tietäisi että nämä paperit ovat puutteelliset.

Arattia hankkimassa 2 vuotta 9 kuukautta sitten #1618

• Lintunen
  • Lintunen hahmo
  • Poissa
  • Administrator
  • Administrator
Ole yhteydessä Ympäristökeskukseen ja kerro heille kaikki tietosi (myös muista linnuista joita myyjällä oli myynnissä / näkyi papereissa). Toivotaan parasta, että renkaan tietojen ja tukun kautta linnun alkuperä olisi jäljitettävissä, vaikka tämä ei ole aina ollutkaan mahdollista.

Eräs tässä ketjussa mainittu, mutta kunnianloukkaussyistä nyt nimettömäksi jäävä myyjä on harrastanut toimintaansa kauan. (Enhän voi olla edelleenkään varma että kyseessä on sama henkilö, senkin takia jääköön nimettömäksi.) Hän on kyllä saanut monen ostajan pään käännettyä siinä, että juurikin alkuperätodistuksen puutetta "peitellään" muiden paperien runsaudella, ja on jopa väittänyt sinisilmäiselle ostajalle (Suomen ympäristökeskuksen nettisivujen ohjeita vastaan), että CITES II/B-liitteen lajeille ei ole pakollinen alkuperätodistus. Kyllähän sitä varsinkin ensimmäistä lintuaan hankkiva hyvin helposti tällaista myyjää sitten tilanteessa uskoo. :/

Mikä on muuten tukun nimi ja nettisivu? Erään kerran yritin selvitellä nimenomaan Portugalista tulleen linnun alkuperää, joten tämä voisi olla siihen hyödyksi.

Arattia hankkimassa 2 vuotta 9 kuukautta sitten #1619

• Alina
  • Poissa
  • New Member
  • New Member
  • Vastaanotettu kiitos 0
Tukku on Bird&Animalcenter. Minulla ei ole mitään tarvetta mustamaalata ketään, myyjä oli hyvin ystävällinen ja avulias ja lupasi selvitellä asiaa sieltä Portugalista myöskin. Hänellä ei ole kertomansa mukaan alkuperätodistuksia. Olin jo yhteydessä sekä ympäristökeskukseen että sinne Portugaliin. Tuontilupaa EU:n sisällä ei tarvita mutta alkuperätodistus kyllä. Jos haluat vielä lisätietoa asiasta niin minulle voi myös soittaa 0505765354

• Sivu:
  • 1
  • 2
Sivu luotiin ajassa: 0.195 sekuntia