Hei,
Ikävä kuulla, että hankkimasi neitokakadut ovat oppineet pelkäämään ihmistä. Lähtökohdat vaikuttavat varsin haastavilta. Mutta on erittäin ilahduttavaa, että haluat silti yrittää antaa neitokakaduille uuden mahdollisuuden. Selvästi osaat ajatella tilanteita lintujen näkökulmasta, ja jos ne uskaltavat lähestyä sinua ja laskeutua jopa lattialle seurassasi, tilanne vaikuttaa korviini jokseenkin lupaavalta. En ole kuitenkaan paras kommentoimaan, koska itselläni on kokemusta linnuista vasta kahdeksan kuukautta, ja siten vielä paljon opittavaa. Kokeneemmat lintuharrastajat voivat varmaan antaa paljon parempia vinkkejä

. Minulla ei esim. ole aavistusta, kuinka paljon aikuinen kovia kokenut papukaija voi kesyyntyä. Mutta jos ulkomaalaisten lintugurujen teksteihin on luottaminen, jopa aikuisille ja ns ”vaikeaa ongelmakäyttäytymistä” ilmentäville linnuille on onnistuttu palauttamaan luottamus ihmisiä kohtaan positiivisilla kokemuksilla, mutta se varmasti vaatii kärsivällisyyttä ja lintujen kehonkielen tarkkaa lukemista (joka tietysti tulee kokemuksen myötä). Monilla linnuilla on kuitenkin yhteneväisiä piirteitä kehonkielessä, ja osaat varmaankin jo tulkita neitokakaduja paremmin kuin esimerkiksi minä aloittaessani lintuharrastuksen nollasta.
Alkuvaiheessa on varmaan vaikea kesyttää lintuja, kun palkitseminen on niin vaikeaa. Itse aloitin lintujen kesyttämisen laittamalla hirssiä häkin pinnojen väliin ja aluksi istumalla aivan huoneen vastakkaisella puolella odottamassa, että linnut menisivät syömään hirssiä, puhelemalla pehmeällä äänellä ja välttämällä tuijottamista. Joka päivä istuin hieman lähempänä häkkiä. Jossain vaiheessa sain pitää hirssintähkän kauimmaista päätä sormissani, ja pikkuhiljaa pidin kiinni yhä lähempää, kunnes käteni oli aivan häkin pinnojen vieressä. Tämä vei nuorilla, kesyttämättömillä linnuillani suunnilleen kuukauden. Ne eivät tosin pelänneet hysteerisesti käsiä, vaan niitä kai pelotti lähinnä ihmisen olemus.
Myöhemmin olen esitellyt linnuille kaikki uudet, pelottavat asiat (kuten kynsisakset) pikkuhiljaa tuomalla esinettä aina hieman lähemmäs niin, ettei linnulle kuitenkaan tule pelkoreaktiota, samalla palkiten hirssillä. En oleta, että saisin heti ensimmäisellä totuttelukerralla tuotua esinettä ihan lähelle lintua, vaan katson aina tilanteen mukaan, missä menee linnun raja kullekin esineelle. Toiset esineet ovat toisia pelottavampia, ja esineen iso koko tai intensiivinen väritys herättävät useammin varautuneisuutta omissa linnuissani. Ja esimerkiksi kirkkaan keltainen toppakangas, joka suojasi lintujen matkahäkkiä talven kylmältä kun hain ne kasvattajalta, aiheuttaa hillittömän paniikkireaktion, joten ne varmaan yhdistävät sen stressaavaan kodinvaihtotilanteeseen. Jos linnut ovat oppineet pelkäämään jotakin (esim. kädet, toppakangas), vie niihin tottuminen varmasti vielä enemmän aikaa kuin tottuminen tuntemattomaan ja epäilyttävään esineeseen, ja pelkoreaktio varmaan syntyy jo pidemmällä etäisyydellä (esim. toppakangasta ei tarvinnut kuin vilauttaa huoneen toisessa päässä, niin paniikki oli taattu).
Ruokakuppien vaihdon tein alkuun samalla tavalla: jos linnut olivat lähellä ruokakuppien paikkaa, hivutin ruokakuppia hieman lähemmäs häkkiä ja pidikettä niin, ettei linnuille syntynyt tarvetta pyrähtää pakoon lähestyvää kättäni. Ainakin yritin välttää sitä. Toisaalta, jos lintu oli valmiiksi ihan lähellä kuppitelinettä eli ”tien tukkeena”, en edes yrittänyt laittaa kuppia paikoilleen vaan odotin, että lintu lähtisi hieman kauemmas.
Kun linnun kehonkieltä oppii lukemaan paremmin, luottamus voi kohentua harppauksin. Näin kävi ainakin minulle, kun lähestyin lattialla vapaana touhuavia lintujani erittäin hitaasti, erittäin pienin askelin puhellen pehmeästi. Jos linnun sulat vetäytyivät edes hieman tiukemmin kehoa vasten, peräännyin pari askelta, kunnes lintu taas rentoutui. Vältin tilannetta, jossa linnun tarvitsisi perääntyä tai pyrähtää pakoon. Voi kuulostaa huvittavalta, mutta minulla meni noin 20 minuuttia, että pääsin lintujen ohi huoneen toiselle puolelle. Tämän jälkeen kuitenkin tapahtui huomattava muutos lintujen luottamuksessa. Tämä sama taktiikka muuten voi saada aikaan ikimuistoisia kohtaamisia villien ulkolintujen kanssa.
Itse olen joutunut huijaamaan linnut matkahäkkiin pari kertaa juuri samalla tavalla kuin sinä, eli yhdistämällä matkahäkin isoon häkkiin, ja siirtämällä pikkuhiljaa ruokailun matkahäkkiin (ei tietenkään kerralla, etteivät linnut näe nälkää. Alkuun hirssiherkku on varmasti hyvä keino saada linnut kiinnostumaan matkahäkistä). Voi olla tosin vaikeaa saada kolme lintua menemään yhtä aikaa pieneen tilaan, ainakin minun kahdelle neitokakadulleni tuli herkästi nokkapokkaa, ja ne välttivät menemästä samanaikaisesti matkahäkkiin. Se aiheutti kitkaa lintujen välille ruokailuaikoina. Lisäksi kun suljin matkahäkin oven, ne tietysti ahdistuivat ja panikoivat. Mutta ainakaan ne eivät ole oppineet pelkäämään minua tai käsiäni, joten haluan uskoa, että se on parempi vaihtoehto kuin lintujen kiinniottaminen. Parempi olisi kuitenkin, jos olisi aikaa totuttaa linnut matkahäkin oven sulkemiseen vähitellen.
Olen huomannut, että monille hyville lintujen käyttäytymistä ja koulutusta käsitteleville sivustoille ei löydä ihan helposti googlettamalla. Siksi linkkaan tähän muutaman vähän vaikeammin löytyvän, asiallisen sivuston (koska tunnet varmaan jo hyvät suomalaiset sivustot
www.neitokakadut.com,
www.papukaija.fi):
Tässä on paljon artikkeleita liittyen positiiviseen vahvistamiseen ja ongelmakäyttäytymisen kitkemiseen:
www.behaviorworks.org/htm/articles_behavior_change.html
Tässä oli ihan kiva aspekti matkahäkkikoulutukseen:
trainedparrot.com/Travel_Cage/
Tässä on asiallinen ja aktiivinen suomenkielinen blogi, jossa on paljon vinkkejä lintujen elinolojen parantamiseen (sillä esim
www.papukaija.fi -sivustolla toistetaan usein, että linnun hyvinvointi on avainasemassa kesyyntymiselle):
kaurahiutaleenlinnut.blogspot.com/
Toivottavasti näistä sivustoista on jotain apua sillä välin, kun odottelet kokeneempien neuvoja

.