Vahanahan väri voi jäädä hailakaksi jos lintu on muutoin vaalea, minulla oli muistaakseni lutino josta ei oikein koskaan tiennyt kumpaa sukupuolta se oli. Aiotko pitää poikaset itse vai myydä ne? Jos aiot myydä kannattaisiko tiedustella jo ostajakanditaatteja tai sopivalta vaikuttavaa yksityistä lemmikkikauppaa? On aika keljua jos myytäväksi aiotut poikaset jäävät kotiin ja muodostavat pareja keskenään.
Nämä ovat niitä etukäteen mietittäviä juttuja, pesinnän linnut hoitanevat omin avuin, ruoka ja lisäravinteet vain parasta mitä rahalla voi saada. Ensimmäinen poikue ei välttämättä ole iso, vanhemmat ruokkivat vahvimpia, oletko valmis rajoittamaan poikasten määrää nappaamalla ylimääräiset munat pois haudonnan alettua tai lopettamaan vanhempien hylkäämät tai muutoin heikot poikaset?
Kun poikaset lähtevät pesästä pönttö pois häkistä välittömästi, vanhemmat unohtavat ruokkia poikasia kun ne alkavat perustaa lemmenhuumassaan uutta perhettä. Jos sinulla on useampi lintupari laita pesivä pari omaan häkkiinsä, muut linnut saattavat nuijia pesästä lähtevät poikaset hengiltä.
Olet varmaan jo lukenutkin nämä jutut jo jostakin mutta nämä ovat ne tärkeimmät, sain itse nämä neuvot joskus 70- luvulla kokeneelta kasvattajalta.
Onnea tulevalle isoäidille!